Har du bestämt dig…eller är du bara beredd?!

Till vardags jobbar jag med företags- och organisationsutveckling genom individutveckling. (se gärna http://www.utvecklingspoolen.se/)

I många program, oavsett om det är ledarutveckling eller annan personlig utveckling som är målet, brukar jag be deltagarna reflektera över i vilken utsträckning de är inställda på att ta klivet utanför vanda mönster och komfortzoner för att uppleva verklig utveckling. I det sammanhanget skiljer jag på att vara beredd (vilket många  uppger sig vara) och att ha bestämt sig.

Att vara beredd är lite som att sitta på älgpass (för de som jagar, vilket inte jag gör): Kommer det en älg så är jag beredd att jag skjuta, kommer det ingen, så blir det inget skjutet. Det krävs att någon annan agerar, eller annat yttre faller på plats för att det skall bli gjort det där jag är beredd på.

Att ha bestämt sig är mer som när jag går och handlar mat: Har jag bestämt mig för att handla middag, så gör jag det, även om jag inte vet vad jag vill ha när jag går in i butiken. Målet är klart även om ”hur” är oklart Det är väldigt sällan jag kommer hem tomhänt och konstaterar; ”nähä, det blev ingen middag. Jag får hoppas på bättre flyt i morgon…”

Det finns en väldig kraft i att ha bestämt sig för ett mål och att vara tydlig mot sig själv i det beslutet.

Detta är något som förstås är utmärkt att applicera på idrottsliga målsättningar – är du beredd, eller har du bestämt dig?

I helgen skulle jag lägga extra tid på träning – det hade jag bestämt mig för. Således följde jag min plan och klev upp kl 7 i lördags morse – trots att veckan hade varit intensiv och jag vill sååå gärna sova vidare. Resultatet blev ett mycket stärkande tre timmarspass på MTB:n. Och eftersom jag bestämt mig för att köra två pass lördag och söndag, så tog jag mig samman och körde 45 min bålstyrka på kvällen. För mig är det en väldigt bra träningsinsats en lördag i januari – mycket tack vare att jag hade bestämt mig. Söndagen blev också utmärkt, men 2 h simning på fm och 14 km löpning på em.

För 2011 har jag ju bestämt mig för att jag skall köra sub9 och nå topp 10 – så då är det bara att agera för att följa beslutet. Det blir nog fler tidiga lördagar på cykeln skulle jag tro.

Fundera över vad du bestämt dig för, och vilka mål du bara är beredd att nå…;-)

Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Har du bestämt dig…eller är du bara beredd?!

  1. Ola Trouvé skriver:

    Gillar dina höga målsättningar skarpt! Både på fritiden och i jobbet. DU kommer att lyckas! Kör hårt, Ola

Lämna en kommentar